Van advocaat naar kandidaat voor de Tweede Kamerverkiezingen 2021

Met de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen heeft het  Cornelius Haga Lyceum dinsdagochtend een bijzondere gast mogen verwelkomen. Advocate en politica Elsa van de Loo heeft op 9 maart een bezoek gebracht en is zeker niet met lege handen gekomen; de vierdejaars leerlingen van havo en vwo genoten van een leerzame gastles. Ook maakten ze kennis met NIDA en de politieke wereld over het algemeen. Politieke partijen hebben elk hun eigen overtuigingen, plannen en willen invloed uitoefenen op de maatschappij. Burgers gaan de politiek in voor verandering en om oplossingen aan te bieden aan problemen. Een van die burgers is Elsa van de Loo; zij heeft zich aangesloten bij NIDA en is kandidaat voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Maar waar staat NIDA voor? En  wat maakt hun zo anders dan alle andere partijen?

NIDA is een emancipatiebeweging die door de islam is geïnspireerd. In Nederland wordt de islam gezien als een probleem, maar volgens Elsa van de Loo is dit geloof juist een onderdeel van de oplossing. “Islam is inspiratie en het biedt een mooie visie op Nederland en precies om die reden moeten er invloedrijke personen zijn die de islam vertegenwoordigen”, vertelde Van de Loo. Vele regels en wetten zijn immers tegen de moslims gericht. De regels en wetten beperken daarmee hun vrijheid, daarom bestaan er partijen als NIDA die de positieve kant van de islam naar voren willen brengen. Volgens Elsa van de Loo heeft de politiek een moeilijk speelveld: “Het is moeilijk te blijven staan waar je een lange tijd achter stond, maar politiek blijft invloed hebben op het leven.” Als het aan haar lag, bleef ze het liefst op afstand kijken, maar ‘wie verandering wil, moet de eerste stap zetten.’ Ze hoopt met deze stap islamitische ideeën en inspiraties meer vorm te geven in de maatschappij en ze hoopt om op deze manier deze visie in iedereens voordeel valt.

En als antwoord op de vraag: “Hoe denkt NIDA het (negatief) beeld van de islam te veranderen?”, geeft Van de Loo een eenvoudig antwoord: “De media maakt de ‘islamcrisis’ groter dan het is; je zou niet denken dat Nederland voor maar 5% uit moslims bestaat. In het partijprogramma van Nida staan er ideeën die geïnspireerd zijn op de islam die een positieve invulling kunnen geven aan de samenleving. Hierbij kan je denken aan een rentevrij hypotheek aanbieden of belasting vragen op basis van vermogen in plaats van het inkomen, zoals de aalmoesregels van de islam voorschrijft. We willen laten zien dat de islam een inspiratiebron is.”

De leerlingen toonden interesse en hadden veel vragen. Aan het eind van de rit, had Elsa van de Loo nog een boodschap om te geven: “Om verandering te brengen, moeten er eerst veranderingen komen vanuit onszelf. Het is nu tijd om actief te worden. Verdiep je in de punten van de partijen en…STEM!”

• Alaaullah Ibrahim uit 4C, 13 maart 2021