Gastles Tweede Wereldoorlog

Een week geleden had het Cornelius Haga Lyceum de eer om mevrouw Karin van Doorn-Kuiper te mogen ontvangen als gastspreekster over de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens de geschiedenisles deelde ze haar ervaringen met de leerlingen van 3-havo en 3-vwo. Ze vertelde onder meer over haar tijd in de Jappenkampen, over hoe haar mannelijke familieleden zich verzetten tegen de Japanners in Nederlands-Indië, over hoe zij en haar familie de terugkeer in Nederland ervoeren en over de manier waarop nabestaanden van de oorlog hun leed probeerden te verwerken.

Onze leerlingen hebben met veel interesse geluisterd naar haar verhalen en bedanken mevrouw Van Doorn-Kuiper van harte voor haar open houding en haar bereidheid hun vragen te beantwoorden.

Ruim 75 jaar na de oorlog wordt het in contact komen met levende ‘primaire bronnen’ als mevrouw Van Doorn-Kuiper steeds moeilijker. Voor een gezond historisch besef blijft echter het in contact brengen van leerlingen met ‘overlevenden’ van ongekend belang! Daarom waarderen wij als school deze bijdrage enorm en hopen wij dit soort bezoeken nog zo lang als dat mogelijk is vol te blijven houden.